Frågor & Svar

Frågor & Svar

Vanligt förekommande frågor.
Frågor & Svar

Före besöket

Åldersgränser på filmer sätts utav Statens Medieråd och är en guide för hur gammal du bör vara för att se en viss film. För mer information se Åldersgränser.

Vanligtvis släpper vi biljetter till kommande en vecka innan premiärens datum.

Vid vissa större filmpremiärer kan vi släppa biljetter ännu tidigare, upp till en månad innan premiärdatum.

Våra standard priser på biljetter är 110 SEK för matiné och barnfilmer och 130 SEK för vanliga filmer.

För filmer som är längre än 2 timmar 20 minuter så är priset 150 SEK.

För filmer som är kortare än 1 timme så sänker vi priset beroende på hur mycket kortare filmen är.

Hos oss kan du använda våra egna presentkort eller SF presentkort i papper.

För våra egna presentkort så matar du in värdet skrivet på presentkortet i rutan som finns på bokningssidan.

Har du ett Filmstaden presentkort, s.k. Företagsbiljetter, så tar du den femsiffriga koden du hittar uppe i vänstra hörnet och matar in den i samma ruta du finner på bokningssidan.

Har ni använt ett presentkort måste detta tas med till biografen och lämnas i kassan när ni hämtar era biljetter.

Saga Bios egna presentkort kan inhandlas dagtid hos Life, i gallerian bredvid oss.

Företagsbiljetter inhandlas hos närmaste Filmstaden eller på deras hemsida.

Det går också bra att använda presentkort som betalmedel i biokassan (om dessa täcker hela summan för biobiljetten) eller på nätet.

Tyvärr så saknar vi möjligheten att ändra en bokning efter den har blivit betald.

Får ni förhinder till ert besök så “sparar” vi era biljetter och erbjuder er att komma på senare visning av samma film, där ni släpps in i mån av plats.

Vi kan tyvärr inte erbjuda att biljetterna används på annan film om den film ni önskade se har slutat visas.

Under högtider som jul och nyår har vi begränsade möjligheter till att spara  biljetter och erbjuda platser på senare visningar. Därför ber vi våra kunder att vara extra noggranna när ni bokar. Dubbelkolla att det är rätt film och dag, och att ni använt eventuella presentkort innan ni går vidare till betalning.

Börja med att kolla om pengar har dragits från det betalmedel du använde vid köpet. Har pengar dragits så kommer vi att kunna se din bokning i vårt system och kan skriva ut dina biljetter när du kommer till biografen.

Har inga pengar dragits så har ditt köp av någon anledning inte gått igenom. Kolla att det betalmedel du anger är öppet för köp på internet och försök sen igen.

Just nu upplever vi stora problem med gmail adresser. Kolla gärna om mailet har hamnat i er skräppostmapp.

1. – Under sidan “Biljetter” hittar du alla aktuella filmer hos oss.
Vid respektive film så listas alla datum den visas med en länk till biljettbokningen.

2. – När du klickar på vald länk kommer ett extra fönster att dyka upp.

Här får du först välja platser på salongskartan.
(För att inte blockera systemet för andra användare så har du 180 sekunder på dig att välja plats.)

Om du har några presentkort så får du sen mata in dessa i den lilla rutan “Rabattkod” som finns nedanför salongskartan och trycka på plusknappen för att lägga till dem.
(Tänk på att lägga till SF Företagsbiletter var för sig om de har olika femsiffriga koder.)

Sen får du fylla i dina kontaktuppgifter så vi vet vart vi ska skicka dina biljetter, och så vi kan kontakta dig vid eventuella behov.
När du är klar med detta steg så trycker du på knappen “Köp“, längst ner till höger.

3. – Du kommer nu till en sammanfattning av ditt köp. Kolla igenom att allting stämmer.
När du är nöjd att allt stämmer så klicka på knappen “Verkställ“, längst ner till höger.

(Har du betalat hela beloppet med presentkort så kan du ignorera steg 4.)

4. – Om du betalar med kontokort blir du nu skickad till Nets sida för internetbetalningar. Följ instruktionerna på denna sida, fyll i dina uppgifter och godkänn ditt köp.
Det betalmedel du använder vid köpet debiteras omgående vid köptillfället.

5. – Ett bekräftelsemail blir nu skickat till den email du skrev in och dina biljetter finns tillgängliga där för utskrift. Det går också bra att visa upp dina biljetter i din telefon, om du inte kan eller vill skriva ut dem hemma.
Om du har ett konto hos oss och är inloggad vid köpet så kan du även ladda hem biljetterna från “Mina sidor”.

Har du använt några presentkort så måste dessa tas med till biografen och lämnas i kassan när du visar upp dina biljetter.

Du behöver inte vara senior för att gå på seniorbio. Tid och pris för seniorbion är satt med seniorer i tanke, men vi har inga ålderskrav utan välkomnar alla som vill komma och kolla på film.

Om en film har orden “Live Action” i sin titel så betyder det helt enkelt att den är otecknad, d.v.s. en vanlig film. Man använder oftast Live Action för att skilja en film från samma film i tecknat format.

Gå hit, fyll i dina uppgifter och klicka på “Fortsätt” . Du kommer få ett mail med dina uppgifter som du nu kan använda för att logga in på vår bokningssida.

På biografen

Från och med september 9, 2020 så är vi kontantfria. Det betyder att vi inte säljer biljetter i kassan, såvida du inte har presentkort som täcker hela beloppet, och betalning av godis och läsk sker med Swish.

Vi rekommenderar dock alltid att ni bokar via nätet.

När du köper biljett hos oss så får du en köpbekräftelse skickad till din e-postadress. Din e-biljett hittar du i bifogad pdf.
(Om du var inloggad under ditt köp hittar du även dina biljetter på “Mina Sidor”.)

Du kan skriva ut dina biljetter och ta med utskriften till biografen, eller visa den digitala e-biljetten i telefonen.

Biljetten verifieras vid insläpp genom avläsning av QR koden.

På bion har vi speciella 3D glasögon vi lånar ut under ditt besök som du sedan återlämnar när du lämnar salongen.

Vissa filmer är försedda med syntolkning. Ljudspåren till dessa filmer är kopplade till en mobilapplikation, är oberoende av biografens teknik och fungerar överallt där den aktuella filmen visas.
Användare av tjänsten tar del av ljudspåret med egna hörlurar/headset och således påverkas inte övrig publik.

För att kunna använda tjänsten behöver man ladda ner en applikation till sin mobila enhet.

Efter besöket

Vi har en låda med kvarglömda saker i biokassan. Har du glömt något så be om att få kika igenom lådan nästa gång du är på bion. Värdesaker som blivit kvarglömda kan vi inte ansvara för.

Du är välkommen att kontakta oss om du har synpunkter på ditt besök.

Skicka ett mail till [email protected] eller kontakta oss via Facebook och Instagram.

Kontakt

Du kan kontakta oss via telefon på nummer 070 662 99 42.
(Vänligen notera att vi kan endast svara i telefon de kvällar vi visar film, mellan 19:15 och 21:00)

Via mail till [email protected]

Eller via Facebook och Instagram.